Fredag!

Idag har vi haft stora äventyrsdagen. Vi har lekt på innergården, gått promenad i Nybohovsbacken och provat att åka hissbana. Det va spännande och inte alls läskigt. Sen gick vi ner till tunnelbanan och hängde lite vid spärrarna. Jungman höll svansen högt och verkade tycka att det var lika delar kul och märkligt. 

Ny lärdom: när man har en gullig liten pudel vill alla. ALLA. prata med en. Jag vet inte hur många människor som stanna upp och "ooooh, aaaah" över vår lilla valp. Ganska många! 

Här är han med Husse bland löven i Nybohovsbacken. 


Efter äventyret gick vi hem och Jungman hade lite valpryck (springa runt som en tossing i lägenheten) innan han tvärdäckade vid mina fötter medan jag jobbade. 

Lite senare på eftermiddagen kom min syrra och hennes familj på besök. Vi träffades ute på innergården. Jag var lite nojjig eftersom Jungman inte  träffat så många barn tidigare. Men det gick så bra! Han skällde lite först, men viftade hela tiden på svansen och gjorde "lek-med-mig-nigningar". Efter en stund gick vi in och fikade och då softade Jungman under bordet. Efter fikat gick det som smort. Han lekte fint med barnen och var allmänt gullig. 

Alla dom här nya nunorna fick Jungman lära känna idag: 


Nu har han nåt slags ryck igen. Jag tänker övertrött? Typisk valp? Han skäller lite, springer runt varvat med att ligga still och vila i ca fem sekunder. Tips någon? 

Han har dessutom hicka. 

5 kommentarer:

  1. Nosövningar och tankenötter gör dem helt slut!
    Godis i en toarulle, eller i en liten plastflaska utan lock, godis under en handduk. Han kan ta små pauser för det är håååårt tankearbete men låt honom göra det - han kommer igen. Valprycken kallas pudelfnatt och det gör även snart 12-årige distingerade herren Icing - OFTA - det är rena glädjefnatt och typiskt för bl.a pudlar. Bra dock om de inte sker inomhus men det ger sig när Jungman blir större!
    Tips också - om du tar upp honom när det är något läskigt så förstärker du att det verkligen ÄR läskigt. Skydda honom naturligtvis men kanske genom att sätta dig på huk med honom mellan dina ben! Ni verkar verkligen ha fått en toppenhund!!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att inte förstärka det läskiga. Prata lugnt istället och ge godis. På sikt kommer då åsynen av t.ex. annan hund att innebära "åh, en hund, jag kommer till matte/husse för nu får jag en godis". Mycket bättre än att spänna sig mot/bli rädd för den andra hunden.
    Pudelfnatt har jag också hört om. Men valpfnatt kan ju alla raser ha, vet inte om beteendena skiljer sig åt här. Iallafall kan att hålla honom lugnt och fast (får inte åla sig ur) famnen tills han lugnat sig hjälpa. Det kan också vara bra med en bur (som han får vänja sig vid under trevliga former, med godis och lekar och så) där han kan koppla av när han är övertrött. Här kan antingen kompostgaller funka (billigt och flexibelt) eller en tyg-, plast- eller metallbur. Med tanke på att han gillar att sova under saker tror jag att han skulle gilla en bur. Den kan ge trygghetskänsla. Och om han inte är sjövild kan ju buren med fördel lämnas öppen mestadels, så han får sin egen trygga och välombonade lysa.

    SvaraRadera
  3. Gunilla och Eva, det verkar vara en liten grej han har för sig. Varje kväll efter "middagen" så har han trams för sig i 5-10 minuter. Sen är det klart. I övrigt är han exemplarisk och jätteduktig förstås! :)

    SvaraRadera